• Bizonyított tény, hogy városban, 4-5 km alatti távolságoknál ez a leggyorsabb közlekedési eszköz (mellesleg nem kér benzint és nincsenek parkolási gondok).
• Edzi a keringési és a légzőrendszert, ezáltal kivéd számos betegséget (magas vérnyomás, szívinfarktus, agyvérzés, érelmeszesedés stb.).
• Fogyókúrás módszernek is kiváló, különösen a 120-140 közötti pulzustartomány zsírégető hatású. (Egy óra kényelmes "sétabiciklizés" energiaigénye kb. 300 kcal, ha keményen nyomjuk, akár ennek a dupláját is fogyaszthatjuk.)
Ez elsősorban attól függ, hogy milyen célra kívánjuk használni. Ha hosszabb távokat szeretnénk országúton gyorsan megtenni, akkor versenykerékpárra van szükségünk. Ennek könnyű súlya és vékony abroncsa van, amely minimálisra csökkenti a gördülési ellenállást, tehát könnyen lehet vele száguldozni.
Városi közlekedésre legalkalmasabb az ún. city-bike, amelynek szintén nagy (27 vagy 28"-os kereke van, de gumija jóval vastagabb, mint a versenygépé, ezért az úthibák, sőt a kockakő sem viselik meg annyira. A váz is sokkal masszívabb, sárhányóval, csomagtartóval van felszerelve, így pl. bevásárláskor nem kell mindent a hátunkon cipelnünk.
Aki el akarja kerülni a forgalmas utakat és országutakat, és inkább a természet nyugalmára vágyik, az legjobb, ha terepkerékpárt, elterjedt nevén mountain bike-ot (beceneve: monti) vásárol. Ennek kisebb (26"-os) a kereke, vastag és durva mintázatú a gumiabroncsa, ami lehetővé teszi, hogy földutakon, köveken, sziklákon, sárban, hóban is használhassuk. Univerzális bicikli, alig lassúbb, mint a city-bike, ezért sokan a városi közlekedésre is ezt használják. Megjegyzendő, hogy versenykerékpáron az előregörnyedt testhelyzet a mellkasi és a hasi légzést egyaránt akadályozza, ezért aki csak hobbi-szinten az egészségéért bringázik, jobban teszi, ha montit vagy city-bike-ot választ, mert ezeken egyenes törzzsel tud tekerni. Az sem mellékes szempont, hogy ha magasabban tartja a fejét, kevesebb kipufogógázt lélegez be, gyönyörködhet a táj szépségeiben, és nem rohan bele lehajtott fejjel semmibe és senkibe. (A BMX-ek és a triál gépek speciális sportcélokat szolgálnak)
"Az olcsó húsnak híg a leve" népi bölcsesség itt is érvényes. Nem érdemes túl olcsó biciklit venni, mert rengeteget költhetünk a javíttatására. (Ez egy mountain bike esetében manapság kb. 40-50 ezer Ft-os árat jelent.)
• Alapvető fontosságú a vázméret helyes megválasztása, mert ezen később már nem lehet változtatni, és a rossz méret sok kellemetlenséget okozhat.
• A pedál is váltogatható, kezdőknek jóformán mindegy, hogy milyen, haladóknak érdemes ún. patentpedált (SPD, Look, Time stb.) venni, hozzáillő stoplis cipővel, mivel ez lehetővé teszi a hatékony körkörös hajtást. (Ez annyit jelent, hogy a pedált nem csak lefelé nyomjuk, hanem húzzuk is fölfelé.) A hagyományos klipszes pedál hátránya, hogy ha elég szorosra húzzuk - ahogy kell -, akkor bukásnál beleszorulhat a lábunk, ami az elkerülhetetlennél súlyosabb sérüléseket eredményez. A patentpedálokon állítható, hogy milyen erőbehatásnál oldjanak ki.
A cikket a http://eletmod.hu/tart/rcikk/j/0/5421/1 oldalról töltöttem le!